مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:24698 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:25

چه دلايلي مبني بر وجود كسب معرفت از راه الهام و اشراق هست؟
1ـ وحي به حيوانات
كارهاي شگفتانگيز حيوانات كه در كتابهاي حيوانشناسي، جانورشناسي و حشرهشناسي به طور مفصٌل درباره آنها بحث شده است نمونه واضحي از وجود الهام در حيوانات است.
كارهاي محير العقول جانداران از قبيل تقسيم كار، انتخاب وظيفه، ساختن عضو مفقود و آشنايي به كليه نيازمنديهاي زندگي را نميتوان از راه تعقٌل و تفكٌر توجيه نمود، زيرا بديهي است كه حيوان، فاقد دستگاه تفكر و تعقل است؛ همچنانكه نميتوان آنها را معلول نظم داخلي وارگانيزم وجود خارجي جانداران دانست، زيرا تركيب خواص فيزيكي و شيميايي يك موجود براي انجام امور ابتكاري و ابداعي مانند تقسيمكار، انتخاب وظيفه، تجديد ساختمان عضو مفقود، و انطباق با محيط، كافي نميباشد.
يك ماشين حساب ممكن است آنچنان منظم ساخته شود، كه اعمال جمع و تفريق و ضرب و تقسيم را دقيقاً انجام دهد، امٌا هرگز ماشين حساب قادر به ابداع و ابتكار قاعده رياضي نيست، يك ماشين ترجمه ميتواند دقيقاً سخنان يا نوشته يك نفر را ترجمه كند ولي هرگز نظم دقيق آن ماشين قادر به تصحيح اشتباه گوينده نميباشد.
چون در زندگي حيوانات كارهاي ابداعي و ابتكاري بيسابقه ديده ميشود، جز اين كه آنها را معلول الهام از جهان بالا بدانيم، توجيه ديگري ندارد قرآن مجيد نام ا ينگونه الهام را وحي نهاده است.
2ـ روشنبيني و تله پاتي
دانشمندان ميگويند در نهاد انسان ا ستعداد مرموزي وجود دارد كه به مدد آن ميتواند افكار ديگران را بخواند و از حوادثي كه در نقاط دور دست رخ ميدهد با نيروي مافوق حس، آگاهي پيدا ميكند. مبادله افكار و احساسات از راه دور به واسطه حس مخصوص كاملاً يك امر عملي است هر چند از طريق وسايل فني نوين از قبيل تلويزيون، راديو، تلفن و تلگراف، افكار را مبادله ميكنند ولي دانش، براي چنين مبادلهاي راه ديگري به نام «تلهپاتي» و يا «حس روشنبيني» معتقد است.
فرق «تلهپاتي» با روشنبيني اين است كه روشنبيني همان قدرت درك اتٌفاقي است از فاصلههاي دور زماني و مكاني، آن هم بدون وسائل حسي ولي «تلهپاتي» كيفيتي است كه به وسيله آن افكار و هيجانات و احساسات از مغزي به مغز ديگر بدون وسيله حس منتقل ميشود و در حقيقت روشنبيني و تلهپاتي دو روي يك سكه هستند و هر دو نام مناسبي ميباشند براي ديد دوٌم انسان چه در خواب و چه در بيداري.
امروز «پوگيسم» دراين زمينه به وسعت نظر بيشتري قائل شده است و زندگي را «موج» ميداند و براي آن امواج گيرنده و فرستنده ميشناسد و معتقد است كه امواج را همچنان كه با سيم ميتوان گرفت با انديشه نيز ميتوان دريافت، انديشه را موجي ميشناسد كه بعد از آفريده شدن به ارتعاش ميآيد و در صورت وجود گيرنده قابل گرفتن است.
3ـ ارتباط با ارواح
ارتباط با ارواح به صورتهاي مختلفي انجام ميگيرد كه صورت روشن و قابل اعتماد آن اين است كه استاد ماهر اين فن، شخصي را كه براي اين كار آمادگي دارد، با نگاه و تلقين خواب ميكند و روح او به سؤالات استاد پاسخ ميدهد و گاهي در اين تماس از اسرار نهفته پرده برداشته ميشود.
تماس با ارواح به صورت علمي از جهات گوناگون قابل مطالعه ميباشد، در اين زمينه كتابها و رسالههاي فراواني به وسيله دانشمندان شرق و غرب نگارش يافته و صفحات زيادي از برخي دائرةالمعارفهاي علمي را به خود اختصاص داده است.
دانشمندان اين فن و كساني كه ساليان دراز در اين راه كوشيدهاند اظهار ميدارند كه توانستهاند با مجاهدتهاي پيگير و آزمايشهاي فراوان، از روي گوشهاي از جهان مرموز و ناشناخته ارواح، پرده بردارند و كارهاي خارق عادت و حيرت انگيزي را كه به وسيله آنها انجام ميشود از نزديك مشاهده نمايند. نويسنده دائرةالمعارف قرن بيستم در جلد چهارم كتاب خود، درباره روح، جدولي از اسامي دانشمندان مشهور را كه به واقعيت اين علم اعتراف كردهاند، ارائه ميدهد در اين جدول نام چهل و هفت نفر از دانشمندان بزرگ فرانسه، انگلستان، ايتاليا، آلمان و آمريكا آمده است.
البته بايد دانست كه ارتباط با ارواح به طور اجمال مطلبي است صحيح، ولي هرگز نميتوان گفتار هر مدعي را در اين باره پذيرفت بلكه بايد با قرائن و علائم راستگويان را از دروغگويان تميز داد.
4ـ الهام به افراد گاهي ممكن است مطلبي به قلب القا شود و انسان يك مرتبه خود را بر مطلبي واقف و آگاه بيند، به اين نوع القاء در اصطلاح، الهام ميگويند.
اين گونه الهامات به قدري در هر زمان ومكان فراوان است كه بايد آن را در رديف حوادث معمولي قرار داد، حتي منشأ بسياري از اختراعات و اكتشافات علمي و ابتكارات و مضامين عالي شعري همين الهام است.
قرآن مجيد نمونهاي در اين مورد نقل ميكند و ميفرمايد:
«وَأَوْحَيْنا أِلي أُمٌِ مُوسي أَنْ أَرْضِعيهِ...». قصص/ 7
[به مادر موسي الهام كرديم كه كودك خود را شير ده... .]
5ـ خوابهاي راستين
خواب، انواع و اقسامي دارد كه يك نوع آن مورد نظر ما است و آن خوابهايي است كه از يك واقعيت جدا از انديشه و ذهن، از واقعيتي محكم و استوار و پا برجا گزارش ميدهد، اين نوع خوابهاي الهي است كه ما را با جهان خارج از خود مربوط ميسازد و از روي حقايقي دور از محيط ذهن و انديشه پرده برميدارد و اين قبيل خوابها به اندازهاي زياد است كه هرگز نميتوان آن را انكار كرد. قرآن نمونههاي پيچيدهاي در سوره «يوسف» نقل مينمايد.
پيامبر گرامي اسلام(ص) درباره اين نوع خوابها فرموده است:
«إِنٌَ الرُؤْيا الصٌادِقَةَ جُزْء مِنَ النٌُبُوٌَةِ» (بحارالانوار 14/635) [رؤياي صادق، بخشي از نبوت است.]

منشور جاويد ج 7
آية الله جعفر سبحاني

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.